torsdag, maj 13, 2010

Mina favoriter i Outlook 2010



Igår lanserades Office 2010 officiellt även om partners, volymlicenskunder och TechNet Plus prenumeranter haft tillgång till den sen i slutet på April. Jag gillar verkligen vad man gjort med Office 2010! Men för mig är Outlook den viktigaste komponenten och jag tänkte därför lista mina favoriter. Här kommer ett gäng utan inbördes rangordning


· Möjlighet att mappa upp mailboxar från olika Exchange organisationer i samma profil. Äntligen kan vi ha en Outlook profil med mailboxar från olika organisationer. Detta kan vara användbart för oss tekniker som driftar flera Exchange organisationer, men även för användare som behöver access till resursbrevlådor i en annan miljö, eller när ex. en chef och assistent sitter i olika miljöer.


· Cached Mode på resursbrevlådor. I Outlook 2010 kan vi få även uppmappade resursbrevlådor etc. att ”cachas”. Det här är framförallt användbart i fall där man sitter med dålig förbindelse mot sin Exchange server och jobbar mot flera mailboxar. Dessa uppmappade mailboxar har tidigare alltid varit online, vilket i vissa fall kan vara plågsamt.


· The Ribbon. Jag vet att många fortfarande inte vant sig vid ”the Ribbon”, menysystemet med större knappar som ersätter gamla drop down menyer, men jag älskar det. Dessutom tror jag att en användare som inte har det gamla sättet i bagaget mycket fortare lär sig verktygen. Och eftersom konkurenterna går samma väg kan det ju inte ha varit så dåligt... I Office 2010 applikationerna har man bytt ut ”Bubblan” i övre vänstra hörnet med en flik man kallar Backstage. Backstage-området ger en tydligare vy över saker som tidigare gjorts på Filemenyn, men även saker som applikationsinställningar m.m,


· Conversation Views är funktionen där alla meddelanden i en tråd grupperas ihop så att det blir lätt att följa. Detta innefattar alla meddelanden som skickats, även det som ligger i min ”Skickat mapp”. När vi kör Exchange 2010 baseras konversationer på ett Conversation ID som ser till att konversationerna verkligen hör ihop. Med äldre versioner av Exchange baseras det istället på meddelandets subject vilket inte fungerar fullt så väl.


· Kontaktkort med bilder. I min förra blogpost skrev jag om bilder i kontakter. Att få en bild på varje person i Globala Adresslistan är en av mina favoriter. Kontaktkorten är dessutom en genväg till mer information om användaren, men även för att snabbt kunna ringa upp, skicka ett snabbmeddelande etc. Bilderna lagras i Active Directory i atributet thumbnailPhoto. Bilderna kommer inte ligga i en Offline Address Book fil, utan kommer länkas in när ni öppnar ett kontaktkort.


· Äntligen x64! Office 2010 finns nu som en riktig x64 applikation. Det har kännts lite trisst att insallera ett 64-bitars OS och fortfarande köra en av de mest centrala applikationerna i WOW. Dock kommer det att ställa till det lite initialt eftersom många Outlook Add-ins fortfarande bara är x86 applikationer. Men vi är på rätt väg!


Utöver dessa funktioner uppskattar jag hur man gjort uppgraderingen till Office 2010. När jag uppgraderade min maskin valde jag att avinstallera Office 2007 x86 och sen nyinstallera Office 2010 x64. Jag bävade lite för att behöva synka ner min 4GB tunga mailbox på nytt eftersom jag satt på en rätt dålig lina just då. Men de slapp jag, för Outlook hittade den gamla OST filen, sa att han ville konvertera den vilket gick rätt snabbt, och sen var de bara at köra vidare. Detta är extremt viktigt i en distribuerad miljö.

Inga kommentarer: