fredag, augusti 12, 2011

Mobila Lync klienten Xync för iOS är släppt

Nu är även iOS versionen av Xync släppt och finns att köpa på Appstore för 125kr. Innan ni köper den bör ni tänka på att det här är den första versionen som släppts, och allt är inte helt perfekt ännu.

image

The good, the bad and the ugly…

The Good. Klienten fungerar helt ok ur ett IM perspektiv. Det finns möjlighet att köra ljud och bild samt PSTN samtal. Och jag måste säga att jag är imponerad över att Damaka faktiskt gjort en egen SIP och mediastack för sin app. Xync jobbar direkt mot Lync´s Edge server och kräver igen Communicator Web Access Server (CWA) så som iDialog gör.

The Bad. Klienten är inte helt stabil just nu och smäller ibland. Klienten beter sig lite konstigt ibland när man kopplar upp och ner samtal. iPad och iPhone klienterna är två olika, så har man båda enheterna måste man betala dubbelt om man vill ha dom på bägge.

The ugly: Klienten är sjukt ful. Att man varit försiktig med att använda ikoner som liknar de som finns i Lync och Office Communicator kan jag förstå, men de här är gräsligt fult. Att man inte använt den formfaktor som finns i iOS i övrigt känns lite konstigt. En del andra beteenden så som att den inte följer med när man vrider skärmen är lite störande.

Jag tycker att Xync är helt ok för en första version men förväntar mig uppdateringar som gör den stabilare och lite mer logisk. Jag rekomenderar alla Lync geeks att testa, men råder er att vänta med att ge den till övriga användare tills den har mognat lite.

1 kommentar:

Tommy sa...

Jag kunde inte sagt det själv, ett tips som inte var helt självklart är att hålla in fingret i två sekunder för att få upp menyerna till olika saker.