torsdag, december 15, 2011

Att ringa via de mobila Lync-klienterna

De senaste dagarna har nog 100% av frågorna kring Lync kretsat kring de mobila klienterna som släpps under veckan. Många frågar om möjligheten att ringa från Lync Mobile och varför man inte gjort den till en riktig VoIP klient.

Lync Mobile har en funktion som kallas Call-via-Work (tidigare kallad Outside Voice Control) vilket innebär att när du väljer att ringa upp någon från din Lync Mobile så ringer Lync-servern först upp dig genom ett vanligt PSTN samtal, och därefter kopplas samtalet upp till den du vill ringa. Du kan både slå ett vanligt nummer alternativt välja någon kollega eller federerad kontakt från din buddy-list. Om du ringer en Lync-kontakt så är det förstås bara hoppet mellan din mobil och din Lync server som är ett PSTN samtal, om den du ringer är en federerad användare kommer samtalet förstås gå över federeringen.

Men varför låter man inte samtalen gå över datakanalen och köra ett rent VoIP samtal? Någon gång i framtiden kommer med största sannolikhet all telefoni fungera på det sättet. Men är världen redo för VoIP i mobilen redan nu? Det finns ett antal utmaningar med VoIP i mobilen som vi måste ha i åtanke innan vi bestämmer oss för att implementera det i en företagsmiljö.

  • Alla gnäller över sin mobiltäckning, men faktum är att vi har väldigt bra mobilnät här i Norden jämfört med många andra delar av världen. Men är dom kapacitetsmässigt redo att hantera den belastning som ett VoIP samtal kräver? Där vi idag kan få 4G täckning kan det säkert fungera bra, men hur förklarar vi för våra användare att där dom står nu fungerar det bra, men en kilometer bort har dom bara GPRS täckning?
  • Även WiFi nätverk är en utmaning. Att på ett professionellt sätt hantera VoIP trafik i ett WLAN är inte helt trivialt. Många trådlösa nät är idag byggda för att vara ett extranät i våra mötesrum eller ett rent gästnät. Dom är sällan dimensionerade för att klara de kraven som ett VoIP samtal ställer. I ett kontorslandskap försöker vi ofta komma undan när vi vill prata ostört och gömmer oss då bakom en pelare eller ställer oss i en trång vrå. Det är givetvis just där som täckningen är som sämst.
  • I USA och andra delar av världen är Gratis WiFi vanligt på restauranger och i butiker. När det gäller USA så är dessa nät oftast öppna och gratis att nyttja som ett sätt att locka kunder. I Sverige har vi även ett antal liknande tjänster där Telia Homerun troligen är den mest kända. Men i Sverige (och i större delen av Europa) är dessa nät nästan uteslutande något vi betalar för att nyttja, och i de fall de är gratis ska vi fortfarande logga in med en kod som vi får på en lapp. Det här betyder att det i stort sett bara är turister och hotellgäster som nyttjar dessa nät. Vi övriga kör över 3G nätet som duger utmärkt för den rena datatrafiken, men i de flesta fall inte för VoIP.
  • Avtalet mellan dig som kund och teleoperatörerna säger i många fall att du faktiskt inte får köra taltrafik i datakanalen. Jag tror dock inte att någon operatör tänker jaga dig om du väljer att bryta mot den regeln, men det är högst troligt att operatörerna kommer att sätta in tekniska lösningar för att begränsa möjligheten till att köra VoIP i mobilnätet.
  • Vi behöver inte dra storyn om höga roamingavgifter på datatrafik i utlandet…

Men Skype och Viber med fler har ju redan fungerande VoIP klienter som används i mobilen idag? Jo, men då är troligen 99% av användarna privatpersoner där det finns ett ekonomiskt incitament till att ringa billigt eller gratis, och därmed har vi även en stor acceptans för att samtals kvalitén kan variera. Hur stor är den acceptansen hos dina användare när dom ska ringa en kund?

Även om jag som tekniknörd skulle tycka att det vore kul med en VoIP-klient i mobilen så är jag tveksam om det är något att rulla ut till vanliga användare. Av erfarenhet vet vi vad en första dålig användarupplevelse leder till. Det kan fortfarande vara en rätt ordentlig uppförsbacke de gånger man behöver förklara att IP-telefoni och videomöten faktiskt fungerar idag när vi möter dom som testade det för 8-10 år sedan… Därför tror jag att funktioner som Call-via-Work kan vara ett bra steg just nu för att få ut Lync upplevelsen till de mobile enheterna för företagskunden. Men så fort vi har nät som klarar av det, så vill jag förstås köra både ljud och bild samt se delade applikationer på min mobila enhet!

Inga kommentarer: