tisdag, maj 18, 2010

Microsoft Response Point läggs ner

Response Point från Microsoft är en IP baserad PBX för mindre företag som sålts i USA sen 2007. Lösningen har sålts i samarbete med hårdvarupartners som D-Link och Aastra och siktade in sig på segmentet upp till 50 användare. För att vara en traditionell PBX med vanliga bordstelefoner var den ganska intressant eftersom enkelheten i lösningen gjorde att man lätt kunde komma igång utan att vara mästare på telefoni. Microsoft har nu valt att lägga ner hela satsningen på Response Point och slutar efter sommaren att utveckla systemet vidare. Beslutet känns rätt, för en fristående lösning med traditionella bordstelefoner känns inte så hett längre. Dessutom passar den rätt dåligt ihop med Microsofts övriga strategier kring telefoni. I ett bloginlägg berättar man om beslutet och nämner att vidare utveckling av telefoni sker inom Unified Communication familjen. Jag tror inte att små företag i segmentet <50 användare ska ha en egen Office Communications Server heller utan snarare försöka köpa sånt som en tjänst. Men klart är att framtidens telefoni inte kommer vara en fristående bordstelefon. Jag vill ha ETT nummer som ringer på min mobil och i min Softphone så jag kan svara i den enheten som passar bäst i den situation jag befinner mig i just då.

En annan Microsoft produkt som bara finns i USA just nu som jag däremot gärna ser kommer till Sverige är KIN! En social mobil i det lägre pris-segmentet som framförallt vänder sig till yngre. Även om den saknar mycket av det jag behöver i en mobil får jag ett stort ha-begär när jag ser den.

Inga kommentarer: