torsdag, februari 07, 2013

Mitt favoritheadset har blivit ännu bättre!

Min favorit bland Bluetooth headset är Plantronics Voyager Pro UC! Även om konkurrenterna också har bra enheter har Voyager serien segat sig kvar som King of the Hill i min väska länge. Det jag framförallt gillar med modellen är att den sitter så skönt på örat och att ljudkvaliteten är så bra i båda ändar. Det här är en av de få headsets där de jag pratar med faktiskt säger att det låter riktigt bra och t.o.m. bättre än när man pratar direkt i telefonen. UC i modellbeteckningen innebär att den levereras med en för-parad Bluetooth dongel som gör att man kan köra det parallellt mellan dator och mobil.

Den nya modellen kallas Voyager Legend och har fått en lite ny utformning utan att påverka komforten. Men det man framförallt gjort riktigt snyggt i UC paketeringen är att man levererar den med en liten förvaringsbox som själv har ett inbyggt batteri. Därmed laddar headsetet när det förvaras i boxen i väskan. Detta batteri har kapacitet att ladda headsetet två gånger. Det är en helt fantastisk lösning då det näst vanligaste argumentet mot Blåtands-headsets är att dom ofta när man vill använda dom är urladdade. En annan förbättring om kan ses som liten, men ack så viktig är att man nu ser på Power-knappen om enheten är på eller av. Det kan låta som en liten bagatell, men det är rätt viktigt så den inte ligger och drar ut i onödan.

I övrigt finns en gäng förbättringar som bättre skydd mot fukt och svett, tre mikrofoner för ännu bättre reducering av bakgrundsljud, röst som berättar vem som ringer, röststyrning. Kör man Android så finns det även en cool app som hjälper en att hitta ett borttappat headset genom att spela upp ett högt ljud ur den.

 

voyager-legend-uc-accessories

Det enda jag inte gillar i den nya versionen är att man valt att sätta en egen kontakt för laddning istället för Micro USB som man tidigare kört. Iof en cool kontakt med magnet men man vill ju kunna ladda med vilken sladd-ände som helst utan att behöva ha massa extra med sig. Dock laddas förvaringsboxen med Micros USB, så har man bara den med sig så är man safe… Den kommer även med ett rätt snyggt bordsställ som dock kommer drunkna på mitt skrivbord…

Stark köp rekommendation! Bara asken med extra laddning gör det värt att byta upp sig!

2 kommentarer:

Patrick sa...

Jag trodde det var Plantronics Blackwire c720 som var "king" i din väska? :-) Man måste ju ha stereo...

mlidholm sa...

Den är king i köket! Så fort jag tvingas till telefonmöten kör jag den. Ofta medan jag steker köttbullar till barnen :-)

Men som trådbunden är det den som får åka med nu!