fredag, juni 22, 2012

Xavy Meeting, en “Lync Attendee” för iPad

När jag satt och slösurfade appstore hittade jag Xavy Meeting vilket kan liknas med en Lync Attendee för iPad. D.v.s. en applikation för den som blivit bjuden till ett Lync möte, men själv inte tillhör en organisation som kör Lync. Personen kan då delta i mötet med hjälp av en klient som själv inte registrerar sig mot Lync.

Xavy Meeting kommer från företaget Damaka som i övrigt gör ett gäng andra appar för Lync mot iOS och Android. Till skillnad mot Lync Attendee kostar appen 15kr som får anses som ganska billigt med tanke på att man kan tillåta sig själv att vara med i ett möte från en parkbänk i solen.

Man ansluter till mötet genom att klistra in sin möteslänk (det finns en meeting knapp, men den får bara appen att smälla för mig..)

photo

Precis som i de flesta Lync möten hamnar man som en extern deltagare först i en Lobby innan man släpps in

photo

Väl inne i mötet får man i stort sett all funktionalitet som Lync erbjuder med IM, powerpoint, whiteboarding, applikationsdelning m.m. En deltagare med Xavy Meeting kan växla bilder, använda “laser pekarn” och använda andra presentationsverktyg precis som om han styrt mötet från en PC.

Xavy Meeting har stöd för ljud och bild, men jag är inte så imponerad över kvalitén där. Framförallt så kraschar appen ofta för mig när man kör just ljud och bild.

photo

Med tanke på att appen har en tendensen att “bomba” ganska mycket som en Mac användare skulle säga är jag rätt tveksam till att rulla ut den i någon större skala än till IT folk och redan frälsta Lync användare. Dock måste jag säga att jag är imponerad över hur mycket funktionalitet Damaka lyckats bygga in i klienten med tanke på att dom är ett litet bolag helt utanför Microsoft. Så kan man bortse från ljud och bild funktionaliteten och kanske nyttja appen för att se delat innehåll och istället ringa in till mötet så kanske den skulle kunna vara användbar.

Glad midsommar!

Inga kommentarer: