söndag, april 03, 2011

Problem att flytta samtal till mobilen i Lync?

Har du stött på problem med att flytta ett samtal till mobilen i Lync genom att använda funktionen “Transfer to Your Phone Numbers” medan det går bra att flytta till samma nummer om du istället väljer “Another Person or Number”? Att den ena funktionen fungera och inte den andra beror på jur samtalen hanteras. Flytta till “Another Person or Number” sker genom att det sätts upp ett nytt samtal, medan “Transfer to Your Phone Numbers” fungera lite anorlunda.
image
Det här kan bero på stödet för SIP REFER i din Gateway eller hos din SIP Trunk´s leverantör. Om det stödet saknas i din Gateway kommer en sådan tranfser inte funger som det ska. Det kan i vissa fall leda till att mobilen blir uppringd, men vi får inte ngn media överföring (tyst i luren). Efter ett tag brukar samtalet brytas.
En lösning på detta problem kan vara att slå av valet Enable refer support under Trunk Configuration som annars är ikryssad by default.
siprefer
Vi vet att det här problemet kan uppstå bland annat mot vissa Dialogic gateways och vissa SIP Trunk providers. Vi vet bland annat att Interoute inte har stöd för SIP REFER i sin lösning idag.

Inga kommentarer: